MENU
 
 

  • slika_piq_Tgt.jpg
 

Pravo ime za pravi brend

 

2014-07-29 23:32:51

Često se pri započinjanju biznisa, kampanje ili predstavljanja novog proizvoda griješi već na početku, pri izboru imena. Briga o drugim problemima dovodi do brzih odluka te nerazmišljanja o dugoročnom značaju dobro izabranog imena. Pogrešno ime može dovesti do propasti kompanije, bilo na samom početku ili nakon nekog vremena. Ime je neizostavan i vrlo važan dio ukupnog vizuelnog identiteta pa zahtijeva ozbiljnost u izboru. Kad jednom izaberete ime, treba imati na umu činjenicu da će se upravo ono koristiti za svaku vrstu marketinga, PR-a, štampe, internetske stranice i sl.

Nebrojene su mogućnosti kad je riječ o izboru imena, ali bi se nekoliko trendova moglo izdvojiti: izbor stvarnih riječi može biti odličan način, npr. Apple, Amazon, pa i Yahoo; pogrešno napisane riječi ili izgovor riječi, npr. Tumblr (tumbler), Google (Googol); spoj riječi ili slogova također je jedan od primjera, pri čemu nam prvo na pamet pada Facebook; inicijali i akronimi poslužili su za imena kakva su IBM, AOL, s tim što stručnjaci upozoravaju na to da ovaj način izbora imena može biti prilično nezanimljiv; izbor izmišljenih riječi npr. Skype, Hulu, Zynga. Nijedan od načina izbora imena nije savršen i sigurno postoje kritike bilo kojih ovdje navedenih, ali i drugih imena. Zanimljivo je znati da je Lego nastao od riječi “leg godt” što na danskom znači igrati dobro, ili Sony od latinske riječi “sonus” što znači zvuk, ili Vodafone od “voice”, “data”, “telephone”, Reebok od “rhebok” što u Africi znači antilopa.

Svaka riječ je važna

Pri izboru imena svakako treba izbjegavati preduga imena, vlastita imena ili prezimena, kao i opisne nazive. Imena su u ovom slučaju jako oružje, svaka riječ je važna i nosi više razlikovnih obilježja. Jedino je izborom pravog imena moguće kreirati brend, identitet i logo kompanije. Svaka aktivnost koja slijedi bit će zasnovana na ove tri kategorije koje zajedno čine sliku kompanije ili proizvoda/usluge.

Zanimljivo je čuti mišljenje Anura Hadžiomerspahića, kreativnog direktora reklamne agencije Ideologija i dobitnika različitih nacionalnih i međunarodnih priznanja za dizajn, koji govori o imenima općenito, o vizeulnom identitetu i dizajnu: “U poslu koji se zove vizuelna komunikacija i koji objedinjuje grafički dizajn i reklamu najvažnije je biti uočen. To zapravo znači biti drukčiji, dakle originalan. Prema podacima statistike, moderni čovjek prima oko tri hiljade reklamnih poruka dnevno, što jasno ukazuje na to koliko je bitno biti originalan. Zbog toga je važno imati nov, svjež i intrigantan kreativni koncept u vizuelnom nastupu. Klijenti često brkaju suštinu vizuelne komunikacije, koja se u najkraćem objašnjava riječima “biti drukčiji”, s ekstravagancijom i narcisoidnim potrebama kreativaca. No, ako stvari posmatramo racionalno, prvi zadatak koji treba da riješite jeste da se potrudite da ljudi uoče vaš vizuelni projekt.”

Ime koje će poslužiti izgradnji brenda i ukupnog vizuelnog identiteta mora biti novo i jedinstveno, pamtljivo i zabavno. Na pitanje o važnosti imena i vizeulnog identiteta kao nečeg unikatnog, Hadžiomerspahić kaže: “Što se mene tiče, a to se lahko može uočiti u mojim projektima, u vizuelnoj je komunikaciji veoma važno biti jasan. Vizuelna poruka mora biti vizuelna sinteza. Jednostavnost ne znači nikako banalnost. Naprotiv, vi svojom kreativnošću, svojim misaonim procesom, različitim eksperimentima i radom treba da dođete do inteligentnog projektnog rješenja koje jasno i precizno prenosi informaciju. Svako, naime, može napisati jasnu informaciju, ali to vam je kao mali oglas u dnevnim novinama – dobit ćete vizuelno rješenje koje ne budi ničiju pažnju niti izaziva bilo kakve emocije. Naravno da je krucijalno važno biti unikatan. To su po svojoj uspješnosti dokazali mnogi veliki proizvodi koji su zapravo bili inovacije, od Coca Cole do Ikeinog industrijskog dizajna. Jednako je i s reklamnim porukama i grafičkim dizajnom. Navest ću po ko zna koji put primjer autora Oliviera Toscanija, čija je snaga inovacije s nekoliko plakata od Benettona napravila svjetski brend. Ako pogledate Bosnu i Hercegovinu, naši uspješni “proizvodi” na internacionalnom nivou su Ivo Andrić, Goran Bregović, Emir Kustirica, Danis Tanović, Jasmila Žbanić, a na regionalnom nivou Top lista nadrealista i New primitives. Ono što je zajedničko za sve ove autore je da su se njihovi “proizvodi”, odnosno djela bazirali na autohtonim, lokalnim, tradicionalnim elementima iz bh. kulture i života, što je u internacionalnom kontekstu bilo unikatno.”

Šareno na našem tržištu

Kad je riječ o bh. kompanijama, najjednostavnije bi bilo reći da je situacija šarolika – od imena Sidžis 5B (priča je da je nastalo od prvih slova imena peterice braće), Biss tours (navodno nastalo od babo i svi sinovi), Drvopromet (koji nema veze s drvetom), do jednostavnih, ali efektnih naziva kakvi su Buybook, Bellissima, Sok i dr., Hadžiomerspahić u vezi s ovim kaže: “Imena kompanija u Bosni i Hercegovini u većini su slučajeva loša jer se tim poslom kod nas još ne bave profesionalci, već su to dunđerske izmišljotine. Doduše, nikad ne treba generalizirati. Imate imena kompanija kao što je Jami koji u svom nazivu ima sve elemente neophodne za ime ovakvog brenda – simboličke, fonetičke, elemente originalnosti, elemente pamtljivosti itd. Na pamet mi pada još jedno ime brenda. Riječ je o brendu Voda Voda. Mislim da je to odlično ime. Žao mi je samo što smo mi nekoliko godina prije nego što se ovaj brend pojavio na tržištu predlagali jednom bh. proizvođaču vode upravo ovo ime, ali je on to nažalost odbio.”

Na kraju, kreativni direktor Ideologije pojašnjava ime ove agencije: “Ime ‘Ideologija’ za jednu kreativnu agenciju nastalo je kao potreba da se revidira ova kovanica nastala od riječi “ideja” i “logija”, što bi u bukvalnom prijevodu trebalo da znači “nauka o idejama”, a u općem govoru ima sasvim drugo značenje. Zapravo, ideje su ono čime se mi bavimo. Mi kao kreativni tim istražujemo ideje, analiziramo ih, donosimo, bavimo se njima kao što se biolog bavi biologijom, a sociolog sociologijom. Ime ‘Ideologija’ nam se svidjelo kao ime za kreativni tim jer mi s našim idejama i s našom Idelogijom djelujemo pozitivno u Bosni i Hercegovini, u doba kada smo zatrpani različitim političkim, stranačkim, religijskim, ratnohuškačkim, ekstremističkim lokalnim i internacionalnim negativnim ideologijama."