MENU
 
 

  • slika_eza_qWT.jpg
 

Koliki je značaj boja u komunikaciji s kupcima?

 

2014-07-29 23:32:54

Preferencije potrošača i koncept trgovine mijenjali su se tokom historije. Trgovina je u svojim počecima bila samo alat pomoću kojega su ljudi ispunjavali svoje potrebe. Važno je napomenuti i to da je u početku sva moć bila na strani prodavača. Oni su bili ti koji su imali nešto što zadovoljava potrebe kupaca i mogli su upravljati ponudom i cijenom. Pojavom većeg broja ponuđača porasla je moć potrošača na tržištu. Potrošači sad imaju veći izbor, svjesniji su svojih mogućnosti i vrlo lahko će promijeniti mjesto kupovine.

Kako je moć potrošača počela rasti, tako su se i prodavači počeli prilagođavati novoj situaciji. Počeli su tražiti načine da se približe kupcima, da ih privuku i zadobiju njihovu lojalnost. To su uglavnom uspijevali nižim cijenama. Vrlo brzo su prodavači zaključili da ako ponude proizvod zadovoljavajućeg kvaliteta, a usto po cijeni povoljnijoj od one koju nudi konkurent, privući će kupce. Godinama su ta pravila važila za sve; kupci su birali ponuđače prvenstveno prema cijenama proizvoda ili potrebnih usluga. Međutim, kako je 21. stoljeće donijelo promjene u mnogim sferama ekonomije, naročito marketinga i komunikacije, promjene nisu zaobišle ni prodaju. Nova istraživanja pokazala su da cijena više nije presudan faktor za odluku o kupovini kod većine potrošača. Prema istraživanjima, ključni faktori su: okruženje, atmosfera i odnos s kupcima.

Činjenica da je odnos s kupcima jedan od ključnih faktora odavno je poznata. Potrošači su svjesni da su oni ti koji su uvijek upravu i prodavače često vole podsjetiti na to, čak i onda kad nisu upravu. Atmosferu na prodajnom mjestu kupci često poistovjećuju s kvalitetom usluge, pa i onda kad samo prodajno osoblje direktno ne utječe trenutno lošu atmosferu.

U svemu ovome najviše pažnje posvećuje se vizuelnom izgledu prodajnog mjesta. Kad je riječ o samom dizajnu prostora, posebna pažnja posvećuje se bojama. Jedno istraživanje je pokazalo da se 85 posto potrošača odlučilo za kupovinu određenog proizvoda na osnovu njegove boje, a 93 posto potrošača vodi računa o izgledu proizvoda. Prodavači su svjesni da su boje postale nevjerovatno jak marketinški alat.

Šta boje govore potrošačima?

Svaka boja ima određeno značenje, te mnoge kompanije ulažu mnogo novca u istraživanje koje će im pomoći da odaberu najbolju boju za izgradnju vizuelnog identiteta. Tako naprimjer crna boja simbolizira snagu i utjecaj, a bijela jednostavnost i čistoću. Plava boja simbolizira sigurnost i pouzdanost, tamnozelena bogatstvo i novac, svijetlozelena opuštanje, žuta optimizam, tamnoroza energiju, svijetloroza romantiku, ljubičasta opuštanje i tišinu, a narandžasta radost. Za neke boje odavno nam je jasno šta simboliziraju, pa tako svi znaju da crvena predstavlja snagu i da privlači pažnju, pa je prodavači najčešće koriste za rasprodaje. Mnogi ne znaju da je najupečatljivija boja za isticanje proizvoda za mlade žene tamnoroza a ne crvena, kako se često vjeruje. Svijetloroza boja je najbolja za proizvode za djevojčice, ali za proizvode za djecu općenito najbolja je narandžasta boja.

Sva ova značenja ukazuju na važnost odabira odgovarajuće boje za vizuelni identitet kompanije. Asocijacije koje potrošači vežu uz određenu boju imaju snažan utjecaj putem kompletne marketinške komunikacije koju kompanija ima s njima. Veoma je važno ne izgraditi vizuelni identitet kompanije na pogrešnoj boji, jer imidž kompanije, zajedno s njenom cjelokupnom strategijom, ovise o asocijaciji koju kupci vežu za boju kompanije.

Koje boje izbjegavati?

Ljubičastu treba izbjegavati jer kod kupaca izaziva najnegativnije asocijacije. Osim ljubičaste, vrlo slabo je zapažena i tamnoplava. S obzirom na to da cjelokupna komunikacija s kupcima treba da bude bazirana na zaštitnoj boji kompanije, s bojama poput ljubičaste i tamnoplave teško će se napraviti uspjeh. Međutim, nije nemoguće. Najbolji primjer toga su kompanije Milka i Nivea. Iako je zaštitna boja kompanije Milka upravo ljubičasta, ta kompanija ostvaruje nevjerovatan uspjeh na tržištu. Ključ je u marketinškim kampanjama koje Milka provodi, pri čemu kupce, najčešće pomoću nerealnih i bajkovitih prizora, pokušava navesti da se vrate u djetinjstvo podstičući ih da budu bezbrižni i da upravo taj osjećaj vežu za Milku.

Moć potrošača, odnosno kupaca nastavit će rasti zajedno s njihovim zahtjevima i preferencijama. Svaka kompanija koja teži velikom uspjehu na tržištu treba da bude svjesna svih promjena, treba da prati trendove i da drži korak s potrošačima. Važno je napomenuti da faktori koji utječu na odabir kupaca prvenstveno zavise od vrste proizvoda koju kompanija nudi. Ako kompanija prodaje jeftinije proizvode kupcima slabije kupovne moći, takvim je kupcima cijena upravo ključan faktor. Dizajn proizvoda igra presudnu ulogu kod kupaca s malo boljom kupovnom moći, a njegov utjecaj je naravno najizraženiji kod luksuznih proizvoda. Izuzetno dobar proizvod na tržištu nekad može doživjeti neuspjeh zbog lošeg dizajna. Stoga, iskoristite znanje o bojama i provjerite koliko su one uistinu moćan marketinški alat! Ako već imate proizvod u “pogrešnoj” boji, pokušajte ga komunikacijskom kampanjom vezati za neke vrlo pozitivne, “prave” emocije.